fredag den 29. juni 2012

Veldesignet ferie for (stor)familien?

Selvom det tordner og, regnen siler ned udenfor, så ER det min ældste datters sidste skoledag før sommerferien. Som jeg husker det, var sidste skoledag før ferien i MIN tid ALTD fyldt med solskin og varme, så vi kunne bade i haven, når vi kom hjem fra skole. Og godt nok, er badebassinerne indkøbt, men i dag er det vist mere bage-vejr end bade-vejr!

Og inden længe starter ferien for hele familien. Pausen, som vi har ventet på med længsel. Uden at have de helt store planer udover et par uger i sommerhus i det danske sommerland.

Der var engang, hvor dage fyldt med ingenting var lykken. Og sådan tænker jeg måske stadig. Men i praksis fungerer vores dage altså bedst, hvis vi har planer; legeaftaler, indkøb, gåture ned og fodre ænder, kaffe hos naboerne eller boldspil på (stik-)vejen.

Og det er da heller ikke drømme, der mangler, når det kommer til ferier. Vi VIL vise vores børn verden, selvom vi må erkende, at tiden ikke er moden til de store ture endnu. Ihvertfald ikke for os.

Ferie er for mange lig frihed. Og frihed for os, er børn der leger (selv) og har det godt. Det betyder varm kaffe og MÅSKE avis-læsning til forældrene. Og jeg vil ikke lægge skjul på, at vi begge higer efter frihed i vores liv - sammen og hver for sig. For det ER stadig hårdt at have tvillinger.

Derfor bliver det heller ikke til den store udlandsrejse i år. Bare tanken om at pakke til sådan en tur, kan tage modet fra selv den mest rutinerede mor! Det måtte jeg sande sidste sommer, hvor vi BARE skulle i sommerhus, fordi tvillingerne var så små. Og vi blev nødt til at låne en trailer (af nogle venlige mennesker, tak:) for at have plads til alt vores habengut.

Og det var en STOR trailer. Inde i den stod: 2x barnevogne til de to mindstes lure (ikke slået sammen!). 1x tvillinge-kombivogn til gåturene. 1 stk. kanin i bur inkl. mad, hø mv. Alle tasker, bleer, regntøj og gummistøvler. Og så alt det løse. Det gav os en fantastisk masse plads i bilen. Og det var dejligt. For turen bliver altså også lidt lang til Skagen, når man kun kan køre 80 km/t på motorvejen.

Faktisk var turen nordpå slet ikke så tosset. Vi havde smukt vejr. Min mand havde taget sin "blø´ hat" på fra morgenstunden. Og vi vidste allerede fra starten, at det blev småt med overhalinger, så vi kunne lige så godt blive i indersporet. Og er det forresten ikke også noget med, at "slowcation" er et nyt trendy fænomen??

Men jeg glæder mig nu alligevel til, at vi igen får lidt mere spontanitet og måske et mere primitivt aspekt ind i vores ferier igen. Når vi ikke længere skal tænke på middagslure og barnevogne x 2. Og til den tid, er kaninen (forhåbentligt) også faret til de evige græsmarker. Mon så vi er klar til et nyt køretøj?

Jeg ser måske ikke mig selv som den store campist med klapstole og fortelt med frynser. Men ingen kan tage fra campinglivet, at et stort lukket område hvor børn kan løbe og lege frit og måske møde nye venner, er en win-win for børn OG voksne.

Derfor blev jeg så glad, da jeg en dag faldt over Design Camp's hjemmeside Endelig var det muligt at forenkle ferien og gøre det på en veldesignet måde! Superfed idé, som jeg håber, bliver en succes. Og lige nu kan konceptet prøves af på udvalgte campingpladser rundt i DK, bl.a. her på Ajstrup Camping.




Om min familie på 5 vil passe ind i sådan en smuksak, ved jeg ikke. Det skal da prøves. Vores mindste er dog stadig så små, at vi har besluttet at holde os til det sikre valg igen i år: sommerhus. For som forældre til tvillinger, er det ikke ligefrem de store satsninger, vi er parate til. Ihvertfald ikke endnu!

Hvad med dig? Hvordan holder du (den perfekte) ferie med dine børn?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar