mandag den 25. juni 2012

En fedtet Tandfe

Min mand siger, jeg har pæne tænder! De sidder i to rimelig lige rækker - helt uden en fortid med togskinner og nakketræk. Selvom, jeg faktisk drømte om den slags i folkeskolen og var dybt misundelig på alle med bøjle. Ja, jeg "øvede"  endda mit look med en hårbøjle!

Og tænder fylder generelt meget i vores familie for tiden. Tænder, som  falder ud. Og tænder, som vokser ud. Tænder får skyld for meget; forstyrret nattesøvn, feber, røde numser. Ja, vi leder og leder efter en årsag til, HVORFOR poderne ikke bare lægger sig ned og putter stille under dynen.

Ærlig talt, ved jeg ikke med sikkerhed, hvornår nye tænder har givet os udfordringer på søvn og numsefarve. Ingen tvivl om, at det gør ondt på de små, når store kindtænder bryder frem gennem rødt, bulet tandkød. Men de var altså også pylrede inden da!

Så måske vi skal holde op med altid at lede efter en årsag? Og bare tænke; ja, måske er det tænder, måske ikke. Hvilken forskel gør det? De kommer jo frem lige meget hvad.

Også min ældste datter på 7 har sit at slås med på tand-området. I forrige uge hjalp jeg (!) hende med at lirke intet mindre end 4 tænder ud af munden. De sad ALLE i forresten del af smilet, så nu er der bare et stort sort hul med små hvide, takkede spidser af nye tænder, der vokser op som gulerødder. Det ser faktisk ret sødt ud, når hun smiler :)

Ja, tænder fylder meget - både for små og for store. Sidst nævnte kræver også indblik i Tandfeens verden. Og den er jeg virkelig ved at forstå. Kom helt forkert til at lade tanden ligge (den tager Tandfeen åbenbart med!) under puden. Så det gør "vores" tandfe altså. Men værst af alt; vores tandfe er også en fedterøv. Hun lagde "kun" en tyver og ikke 100 kr., som min datters kæreste i børnehaven altså plejer at få. Nederen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar