søndag den 17. juni 2012

Mindfulness for tvillingemødre

I ved, hvor hårdt det kan være at få tvillinger. To børn på samme alder og med de samme behov. Som skal tilfredsstilles NU! Pyha, ikke underligt at man føler sig så træt hele tiden.

Mange omkring mig har spurgt, hvordan man klarer at have to små børn på samme alder. Det er jo hårdt i sig selv bare at klare én.

Ja, det kan ærlig talt også undre mig. Men mit svar er altid det samme: man klarer den, fordi man SKAL! Man har jo ikke et valg. Det er jo ikke som om, man har besluttet sig for liiige at tage en ekstra baby ind under sin vinge, bare fordi der var plads.

Nej, mit allerbedste råd til alle kommende tvillingemødre - og nybagte tvillingemødre - derude er simpelt: vær i det. Accepter, at verden nu er beriget med to ekstra børn, som er landet i din favn. Det betyder IKKE, at det ikke er hårdt. Men jeg kan love dig, at det bliver ikke nemmere, hvis du vælger at bekæmpe den nye omvæltning i dit liv.

Det lyder måske mærkeligt. Men jeg er af den overbevisning, at vi er i stand til at fortælle vores hjerne - som så kan sende signalet videre til vores krop - hvordan vi skal gå til en opgave. I starten virker det påtaget. Men jeg vil næsten garantere dig, at med tiden vil du også tro på det.

På den måde har jeg bevaret roen de fleste nætter, når jeg blev vækket hver time af gråd fra enten den ene eller den anden. Og tro mig; det gjorde jeg ofte. Og det gør jeg stadig! Og når jeg i flere måneder i træk måtte trille med barnevogne dagen lang for, at poderne bare fik mere end 5 minutters sammehængende søvn. Mens jeg så, hvordan andre bare lagde deres (ene!) søde baby ud, som uden vrøvl lagde sig ned og sov. Gerne et par timer eller tre.

Når først de er vej, er det jo ikke et valg, om du vil have tvillingerne eller ej. Men DU beslutter, hvordan du vil håndtere situationen. Det kræver stor bevidsthed. Men du KAN styre dine tanker.

Præcis, som jeg siger til min ældste datter om morgenen, når hun vågner og er sur og, hele verden bare driller. "DU vælger om, det skal være en god dag".

Prøv det - det virker. Ha´ en dejlig dag!

PS Jeg har også masser af dage, hvor jeg bare råber og skælder ud. Og hvor mindfulness og alle andre gode råd bare IKKE virker!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar