lørdag den 23. juni 2012

Hvordan ammer man tvillinger?

Jeg kan lige så godt sige det med det samme. Der kommer INGEN ammebilleder på bloggen af mig. Amning er en smuk, livsbekræftende ting at gøre for sig selv og sit lille nye barn. Men jeg synes altså, det så ret ucharmerende ud at amme to børn på éen gang.

Jeg havde en virkelig dårlig ammestart med mit første barn og fik det faktisk først rigtigt op at køre, da hun var 3 måneder gammel. Så forventningerne til at amme TO børn var ikke store.

Med midt i sorgen over at være havnet på neonatal-afdelingen med to for tidlig fødte tvillinger, var der faktisk et lys i mørket. Her var nemlig ansat et FANTASTISK personale, hvis opgave også var at hjælpe mig som mor med at få amningen i gang. De viste teknikker, gav gode råd, hjalp mig med at installere mig med alle mine børn, dyner og fodskamler, når det var tid til amning.

Al den hjælp og støtte jeg havde manglet ved mit første barn, fik jeg nu adgang til både nat og dag. En uvurderlig ekspertise til at få gang i netop det, som man under graviditeten troede var det mest naturlige og nemme i hele verden: at amme sit barn.

Derfor var det også skræmmende at se, hvor mange børn der kom ind på neonatal og fik drop 2-3 uger efter fødslen, fordi deres mødre aldrig var blevet instrueret i at få gang i amningen. På Patienthotellet, lige rundt på hjørnet fra neonatal, skar de samtidig kraftigt ned i hjælpen til amning pga. besparelser. I stedet skulle kvinden selv henvende sig, hvis der opstod problemer.

HALLO! HVORDAN ved man lige, hvor meget mælk der kommer ud af et bryst? Og hvordan ved man, om barnet er mæt eller bare træt, fordi det mangler mad og drikke? Ja, jeg spørger bare!

Nå, tilbage til amning af tvillinger. Det kan SAGTENS fungere og blive en succes. Nøglen for mig, var et indkøb min mand gjorde til mig på nettet. Den er STOR. Den er GRIM. Den er BRUN. Men den har mobil-holder og - som der stod i brugsanvisningen - så kan du både åbne døren for posten eller lægge et kompliceret puslespil, MENS du ammer. Fantastisk ikke?!

Nøglen hedder "Easy2nurse" og er en special-ammepude fra USA. Produktet er i miljøvenligt fibermateriale og fås i de smukke farver mocca, lime eller lavendel. Ammepuden forhandles i Danmark kun på nettet - klik her og kom direkte ind i webshoppen. Jeg ved, den er halvdyr, men den er ALLE pengene værd! Jeg ammede Vilma & Bertram til, de var 1 år.

God amning!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar