onsdag den 27. juni 2012

På arbejde igen efter barsel - hvordan?

Da vi fik vores første barn, forstod jeg ikke, hvordan andre med flere børn, på nogen måde kunne klare den udfordring at få et familieliv til at køre. Jeg kunne ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at det kunne lade sig gøre at føre et normalt hverdagsliv med mere end et barn.

Den forestilling er nu lagt på hylden. Med 3 børn er der meget logistik i hverdagen end nogensinde. Vi har indført rimelig faste rammer om, hvem der afleverer hvem og hvornår. Der giver faktisk ro på alle. Og det er der brug for!

Da jeg skulle starte på arbejde igen, var tvillingerne 12 mdr. Desværre fik vi først plads i dagplejen dagen efter min første arbejdsdag, så den første uge var de hjemme sammen med mormor og farmor, som har hjulpet mig gennem hele barslen.

Og mange spurgte mig "er det ikke hårdt at komme i gang igen?" Svaret er klart; nej! For det første, er det dejligt at komme ud blandt voksne mennesker igen og bruge sit intellelekt og sine faglige kompetencer. Jeg nød at starte på arbejde igen. Jeg kunne starte morgenen med en kop kaffe, som stadig var varm, da jeg drak den! Jeg kunne fordybe mig i mit arbejde uden, at nogen hev mig i buksebenet samtidig. Jeg kunne endda gå på toilettet alene!

Da jeg kom tilbage fra min første barsel, skulle jeg lige op i tempo igen. Det var ikke tilfældet denne gang. Jeg havde ikke været nede i tempo! Så nej, for mig var det ikke hårdt at starte på arbejde igen. Hvis du kan, så betragt det som dit fristed, hvor du samtidig får løn for at komme! Det er da win-win!

Jeg kan kun anbefale at lægge en fast ugeplan sammen med din familie. Hos os, er det stort set altid min mand, som afleverer de to små. Og jeg kører den store til skole. Når det kommer til afhentning, så henter jeg alle unger 3 dage om ugen. En dag henter farmor. Og en dag henter mormor og morfar. Efter eget ønske. Skønt med hjælp fra familie! Og se lige her, hvad det er man kommer hjem til ...
Det er en fantastisk følelse at træde ind af døren, være savnet og mærke, at man er GLAD for at se alle sine unger igen. Fordi man oprigtigt har lyst til at være sammen med dem.

Hvordan gør I hjemme hos dig? Jeg vil gerne høre gode ideer til at få en god start på arbejdslivet efter barsel. Så bare skriv løs i kommentar-feltet ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar