onsdag den 3. oktober 2012

Søde, sunde kugler på en grå dag

Super mom eller ej. Jeg har også en grænse!

Når man ikke har sovet mere end 2-3 timer de sidste mange nætter. Brugt alle sine vågne timer med sure, trætte, krævende børn, syge med feber på skift (endnu en herlighed ved tvillinger). Den ældste får kløende udslæt over hele ryggen og skal følges til akut tid hos lægen. Samtidig skal den ældste også til halvårligt tjek hos tandlægen, den yngste skal til den tid hos speciallægen, som vi har ventet på i 2 måneder, manden skal på 3 dages konference og, jeg samtidig forsøger at forstå dagpengesystemet og udfylde alle formularer korrekt, så jeg ikke bliver dømt ude. Ja, så bliver jeg træææt, "kort-luntet"og kedelig. Oveni det er jeg så selv blevet syg. NICE, som Vicky i Matador ville have sagt!

Omvendt er det jo en gave at være alene med sin søn - nu for anden dag i træk. Han er helt anderledes, end når resten af flokken er hjemme. Heldigvis er søster feberfri og afsted i dagpleje. Kløen på storesøsters ryg er forsvundet igen. Og der var ingen huller i tænderne.

Så i dag forsøger jeg at mande os op til en tur på biblioteket. Og måske laver vi endda sunde, energifyldte kugler - for alt sødt kommer som bekendt til den, som sover dårligt!

Opskriften har jeg fra min søde veninde Mette. Man kan vælge at lave "dejen" smørbar eller lidt mere fast, trille den til kugler og rulle dem i kokos eller i god mørk, smeltet chokolade.

Du kan også tilsætte krydderier; kanel, nelliker - eller ekstra kakao, hvis du ønsker en mere gennemtrængende chokoladesmag.

En sund, lækker snack - til hygge og madpakke :)

200 gr dadler
2 dl hasselnødder
25 gr. mælkefri margarine (eller smør, hvis dine børn tåler mælk)
1 spsk honning
1 tsk vanille
1 spsk vand (eventuelt mere, hvis du ønsker mere lind dej)
2 spsk ren kakao.

Alt køres sammen i foodprocessor. Trilles i kokos, smeltet chokolade eller fyldes på glas og smøres på brød. Opbevares på køl.

Velbekomme!

4 kommentarer:

  1. MUMS! Dem må jeg prøve. God bedring til hele familien på skift :)

    Kh. Iben

    SvarSlet
  2. Hej Line.

    Det er en fornøjelse at læse din blog:) Har du egentlig set, at jeg har en også?

    Jeg håber, at du finder ud af dagpengesystemet :) GOD beslutning du har taget der...

    SvarSlet
  3. Kære Camilla,

    Tak - hyggeligt at vide, du læser med :) Din blog - den må jeg lige have fundet frem til ...er sikker på, du tænker over mange gode, nye vinkler på livet!

    KH Line

    SvarSlet
  4. Hej Line.

    Du finder den på hjemmesiden :)

    Håber du nyder dagene hjemme...

    SvarSlet