onsdag den 17. oktober 2012

Mor ved bedst! Måske.

Ligestilling er ikke det første, jeg tænker på, når jeg ser en nybagt mor skubbe den nybagte far til side. For mor ved bedst! Ja ja, det er moren, som har båret barnet i 9 måneder. Og presset barnet ud. Mens faren sludrede med jordemoderen og drak kaffe. Og holdt i hånd. Hvis man gad. Men helt ærligt, vi kvinder trænger sgu til at trække os lidt tilbage. Afgive noget ansvar. Og få lidt mere balance mellem at være mor og være menneske.

Jeg siger ikke, at jeg har været super god til at afgive ansvar og barn til faren. Da vi fik vores første, fik farmand dog det fulde ansvar for; bleskift, badning og putning i den første tid. Ikke som straf eller af tvang. Det handlede mere om at give plads til faren og frihed til moren. Synes egentlig, jeg havde rigeligt i det der amme-show.

Vilma & far
Da jeg fandt ud af, at jeg i min anden graviditet ventede to babyer, erfarede jeg ret hurtigt, at der - trods antallet af babyer - var masser af viden, som kunne "genbruges". Og følelsen af at være hjemme i rollen som mor lå allerede i blodet. Derfor havde jeg heller ikke de store problemer med at afgive baby-ansvar til folk omkring mig. En nødvendighed, når man får to børn på éen gang. Og en glæde, når man kan vise tillid og dele oplevelsen med andre. Og se, hvor stor glæde, det faktisk giver andre, hvis de får muligheden for at hjælpe og deltage aktivt.

Som mor til 3, var det rart for en gang skyld at kunne læne sig lidt tilbage og følge med-indlagte førstegangsforældre på sidelinjen. De små op- og nedture i forsøget på at lære den nye rolle at kende (og som vi alle skal igennem). Specielt ét par, hvor faderen var engelsk og moderen dansk, fangede min opmærksomhed.

Jeg sad det meste af tiden ved siden af kuvøsen med en baby på maven. Herfra observerede jeg en dag en episode, som jeg siden har smilt en hel del af :)

Parrets datter var født til tiden, men lå på neonatal-afdelingen på grund af en mulig infektion. Det er IKKE en nem situation, slet ikke for nybagte forældre. Moderen var naturligt træt efter fødslen og tussede rundt i tøfler og den obligatoriske, hvide frotté-badekåbe.

I dette forhold var manden klart mest dominerende. Han spurgte flere gange, om moderen ønskede at skifte ble, holde baby osv. Og lige når hun skulle til at svare, tog han babyen og ordnede alt praktisk selv (mens moren himlede med øjnene over mod mig!). Amning kunne han dog ikke klare. Men det holdt ham ikke fra at ligge ind over moderen og give hende gode råd om "breast feeding".

Faderen var en smule oppe i årene. Og man kunne mærke hans iver for at gøre tingene korrekt. Måske derfor, havde han brug for at spørge ALLE sygeplejersker om, hvilken metode de brugte ved bleskift. Han sammenlignede efterfølgende de forskellige metoder for til sidst at kunne udvælge den helt perfekte teknik.

Den lille pige, som desværre skulle stikkes en del i, græd meget. Amningen fungerede heller ikke super godt. Og bleskift måtte derfor bare køre på skinner.

En dag overværende jeg følgende; pigen skulle ammes, men lavede i bleen. Faren tog datteren - fra morens arme - med over på puslepladsen. Pigen græd - hun var jo lige blevet afbrudt midt i et måltid. Og så bare på grund af en lille lort. Nå, men tøjet af, vaske numse, ny ble på. Stadig grædende barn. Han løfter datteren op. Ble ryger af (optimal teknik ikke lokaliseret endnu). Ned igen. Ble på. Tager grædende barn op. Og det med bleen, der falder af, gentager sig. Forfra. Ned, ble på, op. Ble falder af. Imens dette sker, gentager han hele tiden "sorry, sorry, sorry we´re beginners ..."

Opdager pludselig konceptet med velkro i siderne på ble. Og vender langt om længe tilbage til moren, som venter med mælkefyldte bryster. Pigen når kun en lille tår, før der lyder et nyt brag fra bleen. Faren tager resolut datteren op igen for skifte bleen endnu en gang. Moren himler med øjenene. Og dette lille spil gentager sig faktisk TRE gange!

Og, hvad kan vi så lære af denne lille historie? Udover, at lige meget alder så er man nervøs, når man står der med en lille baby i armene for første gang. Og at velkro på bleer faktisk er en super smart ting. Når de altså foldes ud. Jo, og så et lille tip til alle nybagte forældre; man kan godt spise med en lort i bleen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar