tirsdag den 25. september 2012

Hvem kender dig bedst?

Forleden læste jeg en to interessante indlæg, begge med nye vinkler på to udslidte, men stadig up-to-date emner.

Det ene handlede om løb. For første gang var her en, som turde skrive ærligt om den tendens, vi oplever lige nu; forventningen om, at alle mennesker har lyst til og evner for at løbe.

Fordelene ved løb er uden tvivl mange - og I kender sikkert dem alle; det er nemt, billigt, kan udføres uanset tid og sted, alene og sammen med andre osv. osv.

Men ikke alle vil have gavn af løb. JA, du læste rigtigt. Artiklen beskrev, hvordan løb kunne have en negativ indflydelse på krop og sjæl, hvis denne naturlige motionsform blev presset ind i et menneskes liv, hvor fysik, metal tilstand, lyst og evner IKKE harmonerede med det at løbe.

Jeg vender lige tilbage til pointen ...men er jeg den eneste, som synes, det er befriende nyheder?

Det andet indlæg handlede om at tabe sig. En kvinde, som lever af at rådgive andre inden for ernæring, kost og livsstil, fandt sig selv med 20 ekstra kilo på maven som "40, fed og færdig". Hun opdagede, at hun hverken havde overskud, tid eller lyst til at leve efter egne gode råd. Og på trods af stor viden om den optimale kosts sammensætning, var hendes liv fyldt med søde perioder præget af overspisning og deraf had til egen krop.

Hun tvang sig selv til fysisk krævende motion. Lagde madplaner for sig selv. Og dunkede sig selv i hovedet hver gang, det ikke lykkedes.

Vendepunktet blev at ændre tilgangen til det at tabe sig. Ud med slankekure, vejning af mad, hård fysisk træning og negativ tænkning. Og ind med noget så simpelt som den overordnede målsætning at gøre det og putte den mad i munden, som giver dig og din krop velvære.

Disse to historier deler i mine øjne samme pointe. Det handler nemlig om at kunne mærke sig selv - og handle ud fra det, man mærker!

Det er faktisk ikke så nemt endda. Men hvis man tænker efter, tror jeg, mange kan nikke genkendende til, at de dårlige madvaner hænger sammen med andet og mere end bare sult? Og at dårlig samvittighed og (manglende) træning lidt for ofte følges ad?

Det handler med andre ord om at ændre sit mindset. Og kunne mærke, hvad der godt for en og, hvad der ikke tilfører noget postivt eller sundt.

Måske er mere blide motionsformer svaret for dig? Måske er det rigtige for dig at kunne løbe en tur på 3 km - uden nødvendigvis at skulle følge trop med kollegaerne og vennernes ambitioner om at træne til et halvmaraton?

At spise, når maven er sulten - og ikke følelserne! At sætte tempoet ned, så vores liv ikke kører på automatpilot, men vi rent faktisk tager ansvar for os selv, vores liv og prioriterer de værdier, vi ønsker at leve vores liv efter.

Til information kan jeg fortælle, at det lykkedes kvinden i den sidste historie at tabe de 20 kg i løbet af et år. Uden at slanke sig. Uden at løbe lange opslidende ture. Og uden at straffe sig selv, hvis hun "faldt i". Tilgangen var nysgerrighed over egne valg. Og fornemmelsen for egen krop.

Mærk selv efter. Handler du ud fra, hvad du mærker, er godt for dig?

Jeg gør ikke altid. Men jeg har besluttet, at jeg vil forsøge at slippe mine egne forventninger om, hvad jeg burde gøre, min viden om, hvad der er "rigtigt" ift. motion og mad. Og droppe mine tanker om, hvad andre tænker om og forventer af mig. I stedet vil jeg fokusere på at mærke efter. Og tage de valg, der føles rigtige for mig. Jeg vil være min egen ekspert.

Giver det mening?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar