onsdag den 15. august 2012

Om at dele tvillinger

Måske er jeg helt galt på den. Jeg har bare et indtryk af, at mange tror, at ældre mennesker altid gider være sammen med andre ældre mennesker. FORDI de er ældre. Og derfor har ufattelig meget til fælles.

Og det samme gælder også lidt for børn. At børn på samme alder må da bare synes, det er fantastisk at lege sammen. På grund af deres alder. Og den er stensikkert i hus, hvis de også er samme køn!

Jeg tror, vi er helt forkert på den. Det her handler mere om at finde en beskæftigelse for grupper af mennesker, som måske ikke altid er lige nemme at være sammen med. Jeg kender det. Har da selv forsøgt at hjælpe min farfar med at finde en gå-tur-ven. Og selv tænkt; "jamen, ham der på bænken er da også gammel, farfar. Og måske er han din nye ven!"

Jeg glemte bare lige, at min farfar faktisk gerne ville have selskab. Men samtidig også savnede sine egne venner. Og sin kone. Nu hvor han var blevet alene. Og faktisk ikke var særlig åben for nye venskaber i en alder af 87.

Kender I ikke selv den der med, at vi forventer, at vores børn gider lege med venners børn, når vi er på visit og gerne vil snakke voksen-snak? Jeg gør.

Samtidig med, at jeg tydeligt husker følelsen af at blive "sat på hold" med nogen, man bare ikke gad være sammen med - ja, så har jeg jo også (som mine og mange andres forældre) behov for at kunne besøge mine venner og snakke kedeligt.

Summasummarum er, at vi gennem livet bliver sat sammen med mennesker af forskellige årsager. Fordi, vi har noget til fælles. Eller fordi, nogen synes, vi har noget til fælles. Nogen gange viser det sig jo også, at "nogen" har ret. Og vi er en ny ven rigere.

Tvillinger er i et fællesskab for altid. På godt og ondt. Og selvom det uden tvivl også er mest praktisk at sammenkøre Vilma & Bertrams dagsprogram, så skal jeg også huske på, at de faktisk er to individer med forskellige ønsker og behov. Og at de ikke altid gider lege sammen.

En anden tvillingemor kom en dag til vores møde med én tvilling. Og jeg reagerede selv med tanken "der mangler noget". Et barn! Men nej. Hun havde bevidst valgt at dele tvillingerne for deres og sin egen skyld. Fordi, det faktisk kan være meget rart at skulle koncentrere sig om et barn.

Er du mor til tvillinger og tænker, at dine to små slet ikke er klar til at blive delt (nu hvor de jo har været sammen hele deres korte liv), så skulle du nu alligevel give det et forsøg. Fordi den tvillingemor havde faktisk ret. Det kan være en super god oplevelse at være afsted med én tvilling og bryde den daglige trommerum og det konstante samvær, som tvillinger har. Vi får allesammen nok at være sammen med de samme mennesker hele tiden. Selv tvillinger!




4 kommentarer:

  1. Jeg havde lige skrevet en kommentar til dit indlæg, men nu forsvandt det, hmm. Fin blog. Jeg tror det er rigtig vigtig af få oplevelser sammen med sine tvillinger hver for sig, så selvom det nogle gange er uoverskuelig kun at skulle afsted med den ene, så er det det værd. Mine tvillinger er 15 år.

    SvarSlet
  2. Hej - dejligt at høre, at du som mor til store tvillinger har samme oplevelse :) Så kan jeg ikke være helt galt på den ...

    PS Og ja, der er desværre lidt problemer med kommentar-feltet. Har forsøgt at få det løst ...

    SvarSlet
  3. Ja, vi er også begyndt at dele vores enæggede piger (der er 16 mdr). De nyder det, og storesøster på tre gør det samme - det er dejligt for hende kun at skulle forholde sig til en søster :)

    Af samme grund har jeg besluttet at gå til svømning med en ad gangen på skift hele efteråret. Og jeg GLÆDER mig! God weekend - hilsner Sandra

    Ps fin blog :)

    SvarSlet
  4. Kære Fru Melbolle,
    Tak for kommentaren.

    Du har ret - der kan være en endnu en vinder, nemlig en ældre søster eller bror. Det er da også sin sag at blive storebror/søster til to på en gang. Og derfor også rart for dem kun at skulle forholde sig til en baby :) Lyder spændende med svømning, som netop er stort set en umulighed med tvillinger, når man også har et ældre barn. Glæder mig til at høre, hvordan det går ...

    KH Line

    SvarSlet