lørdag den 11. maj 2013

Zooasen. Safari grill. Polar Pizza & pasta. Kender du dem?

Jo, de er da rimelig opfindsomme, når det kommer til navne. Selvom jeg nu ikke tror, at maden (læs: den franske hotdog) smager sjovere i isbjørneboden.

Ved du, hvem jeg taler om? De fleste store danske forlystelsesparker og diverse zoos.

I Givskud zoo, hvor vi var i dag, er de super dygtige til at skabe naturlige rammer for parkens firbenede. I Legoland er de vanvittig opfindsomme med legoklodser. I Skandinavisk Dyrepark har de et fantastisk anlæg til deres bjørne.

Fælles for de tre - og de fleste andre danske forlystelsesparker/dyrehaver, jeg har besøgt - er, at de konsekvent har valgt at servere verdens ringeste mad for de besøgende.

Hvis de tror - lige som det er tendensen på mange tankstationer - at folk kun vil spise skodmad, når de er på farten, ja så er min påstand, at de er helt forkert på den.

Hvem dælen har sagt, at det forholder sig sådan? Vil flertallet virkelig gerne spise pomfritter til alt, pølser i alle mulige afskygninger (let´s face it, det er ikke pølser i speciel god kvalitet), og hvis det skal være sundt; en skive sødmælksfranskbrød med fed ost?

Jeg er rystet, hvis svaret er ja. Jeg er SÅ træt af al den elendige mad. Som i øvrigt sælges til ret høje priser. Så det handler ihvertfald ikke om økonomi det her.

Hvorfor skal sandwichen fx. ligge i en plastpose og svede brødet vådt - til den rørende pris af kr. 89?

Jeg forstår det bare ikke!

Endnu en gang er Sverige forgangsland

Vi har rejst en del i Sverige. Og der forstår de sig altså på det med mad og børnefamilier. Og der er endda plads til, at allergikere kan spise med!

Flere steder kunne man købe en familie-menu (børnepris/voksenpris) - den kunne fx. indeholde:

Grov pasta med kødboller og hjemmelavet tomatsovs.
Stave af agurker, gulerødder samt små tomater, stykker af majskolbe, ærter mm.
Friskbagte grovboller med smør (også uden mælk), skinke/kylling og grønt

Og som drikkelse: MÆLK og VAND! Ikke sodavand med refill i det uendelige!

Som det søde indslag: rosinpakker, figenstænger og kanelbullar - den svenske kage, som minder om vores kanelsnegl dog knap så fed, men mere som en kanel-bolle.

Resultat - sundere mad, glade børn med rimelig stabilt humør, bedre oplevelse af dagen i parken.

Så jeg holder med svenskerne. For jeg tror på, at også maden er med til at præge den helhedsoplevelse, vi får med os hjem.

Til dagens besøg i Givskud Zoo havde vi madpakker med til frokosten, men om eftermiddagen ville jeg finde lidt snacks til at stille den værste sult, inden vi kørte hjemad.

Udbudet af mad var super skuffende. Jeg bliver simpelthen så ærgerlig over, at vi har så lavt niveau i Danmark! Endte med en stor bakke pomfritter - stik mod principper og lyst. Men af nød.

Jamen, hvor svært kan det være? Vi taler jo ikke gourmet-madlavning! Bare friske, sunde råvarer sat sammen på en inspirerende måde med fokus på smag.

Nå!

Jeg har aldrig besøgt Fårup Sommerland, men har hørt, at de faktisk har gjort en indsats for at ændre, hvad mange steder ikke formår; servering af sund, velsmagende mad - som uden tvivl højner niveauet af deres kerneprodukt. Det er ikke rocket science!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar