torsdag den 9. maj 2013

Når mænd er mænd. Og det får konen til at hente en bajer.

Jeg kan godt lide, når mænd laver mande-ting.

Her tænker jeg ikke på indtagelsen af dovne øl og chips i forbindelse med en fodboldkamp! Sådan en mand, er jeg forresten (læs:heldigvis!) slet ikke gift med.

Det handler mere om, at jeg inderst inde ved, at jeg sagtens kan klare mig selv. At jeg er fuldt ud i stand til at tage 100% ansvar for alle typer af opgaver - sådan da. Og at jeg har valgt IKKE at tage dette ansvar.

Pointen er, at jeg faktisk ikke har noget imod at være afhængig af min mand. Fordi, jeg har jo valgt at leve mit liv sammen med ham og nyder hans selskab - de fleste dage ;0)

Og hvorfor være god til det hele - hvorfor skal vi kvinder kunne alting selv? Ja, jeg kunne da godt tage et af de der kvinde-kurser hos Silvan og lære det med at ordne en vandhane, der drypper. Jeg tror bare, det er sundt at give hinanden områder, hvor man har/tager det største ansvar. Også selvom fordelingen falder lidt traditionelt ud.

Et godt eksempel hjemme hos os, er helt klart de der handy ting, som gør, at et hjem bliver et hjem (nej, det er ikke kun nips, der skaber et hjem!). Der er lamper, der skal hænges op. Der er ledninger, der er skal skiftes. Der er huller, der skal bores.

Og nu også et legehus, der skal samles. En lille sommergave til de tre mindste i familien. Men også et spørgsmål om at fastholde to 2-årige i baghaven, så mor kan slappe bare lidt af en gang imellem (de er nemlig født med evnen til at ville hver sin vej, hvis vi bevæger os uden for matriklen.)

Min opgave er mere at finde ud af, hvor huset skal stå. Og hvilken farve det skal have. Tænker, de fleste af jer også kunne ende i den rollefordeling?

Ja, det sker til tider, at opgaverne fordeles meget traditionelt mellem de to køn. Også i unge familier (jo jo, her tænker jeg også min egen familie som ung!) Tilfældigt eller fordi det på en eller anden måde falder naturligt. I don´t know.

Tro mig, jeg går normalt ikke rundt og er fortaler for "kvinderne tilbage til kødgryderne." Jeg synes bare, at det er ret fedt at droppe ligestillingskampen ind imellem og bare nyde, at min mand er en mand, som løser mande-opgaver. Og som ønsker sig værktøj (men også køkkengrej af egen fri vilje!) og som godt kan lide at bygge noget med hammer og sav.

Og så gør det altså ikke noget, at han nyder den der dovne øl oven på et byggeprojekt! Og jeg vil også gerne hente den til ham ...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar