onsdag den 15. maj 2013

Kan man se, at jeg er særlig?

Siden jeg fik øjnene op for emnet, har flere omkring mig fortalt, at de også er en af dem. Eller at de oplever deres barn som en af dem. I en eller anden grad.

Ved du, hvad jeg taler om?

Mennesker, som er særligt sensitive. De fleste mennesker har sensitive træk - men der findes også en gruppe, som har overvægt af sensitive træk i deres profil.

Inden man begyndte at forske på området, blev disse mennesker ofte opfattet som svage mennesker. Som syge mennesker, man skulle passe på, og som ikke kunne fungere i en normal hverdag.

I dag er vi heldigvis blevet meget klogere. Og forskningen og erfaringen på området viser, at sensitivitet kan være en gave - ja, ligefrem en fordel i nogle sammenhænge.

Og det håber jeg vide en hel del mere om efter i dag. Jeg deltager nemlig på 1-dags kurset "Særligt sensitive børn" med psykolog Lise August.

Når jeg læser om dagens indhold, tænker jeg "det vil jeg da gerne vide!" - og jeg håber at få et godt supplement til den viden, jeg allerede har. Det handler selvfølgelig om at hjælpe min yngstedatter Vilma, som har vist sig at have senfølger af for tidlig fødsel og en meget lav sansetærskel. 

Om kurset står der:

"Seminaret formidler viden, inspiration og redskaber til voksne, og henvender sig til forældre og andre nærtstående, som ønsker at forstå og støtte de særligt sensitive børn.

Seminaret retter sig også mod fagpersoner fx lærere, pædagoger og dagplejere ..."

Måske har du en fornemmelse af, at du eller dit barn også er særligt sensitiv? Du kan teste det på psykolog Lise Augusts website - klik lige her.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar