mandag den 6. maj 2013

Hvad er et sundt liv?

Har du børn?

Hvis ja, kan du så huske dengang, dit barn var 2 år, havde fråde om munden og råbte og skreg som en sindssyg?

Hvorfor? Fordi, der kun var en portion yoghurt til hver. Fordi, de blå strømper bare ikke passede til en tirsdag. Fordi, det åbenbart er voksenlogik, at man ikke må komme hele tuben med tandpasta på tandbørsten.

Jeg håber, du har glemt det. Med mindre du selvfølgelig - lige som mig - står midt i det lige nu. Eller fordi du ikke er kommet til det tidspunkt i dit barns udvikling endnu. Til de sidstnævnte; undskyld. I har noget til gode!

Helt ærligt, det er sgu træls nok at have en 2-årig i ubalance til hverdag. Så derfor vil jeg hellere bruge mine ord på bloggen til at følge op på en opfordring, jeg fik på mit forrige indlæg om min drømme-hverdag.

Hvad er et sundt liv for mig?

Jeg nævnte et par eksempler på, hvad et sundt liv er for mig - dem vil jeg uddybe lidt:


1. Råd til at købe sunde madvarer

Fx. råd til at vælge økologi uden at blinke med øjnene. Lige fra at købe grøntsagerne på torvet hos Øko-Svend til supplere med specialprodukter fra helsekosten.

Fordi, det giver noget godt til mit liv og min selvopfattelse at stå der med den danske kål i hånden, som jeg bare ved, er dyrket på en på alle måder forsvarlig måde - og med følelsen af, at min øko-pusher næsten lige har hevet den op af jorden til ære for mig. Det er sgu da luksus!


2. Tid til at forberede sund mad 

Dvs. prioritere at bruge tid på at sammensætte en ugeplan, som sikrer mig og min familie en varieret kost, nye smagsoplevelser - og tid til helt konkret at tilberede maden uden børn i buksebenet fx. på andre tidspunkter end lige midt i ulvetimen

Jeg tror også på, at man kan smage den tid, der bliver lagt i tilberedningen af maden. Det handler ikke for mig om den store gastronomi, men mere om at være tilstede i det, jeg gør.


3. Mulighed og kræfter til at dyrke motion igen 

I min/vores opdragelse har jeg altid prioriteret søvn højt som grundlaget for at fungere optimalt, når man er vågen. Den påstand støttes i dag op af sunde folk som fx Chris MacDonald.

Og det er bare fedt at sove! Det forstår man virkelig, når man ikke gør det! Vi arbejder på at få vores egen søvn tilbage ved at hjælpe vores børn til en bedre søvn. Men vi kan bare ikke løbe fra, at vi har to for tidlig fødte tvillinger. That´s life.

Når man får sin søvn, kan man ALT. Man ved bare, det bliver en god dag, når man slår øjenene op efter en god nats søvn uden afbrydelser. Alle er mere glade.

Søvn er også grundlaget for at dyrke motion. Mit mål er at løbe 2-3 gange om ugen 4-5 km og gøre det så meget til en vane, at jeg rent faktisk ikke kan leve uden. Egner mig ikke rigtig længere til at deltage i sport, hvor nogen bestemmer, hvor jeg skal være og hvornår.

Men når magasinerne skriver "stå en halv time tidligere op end familie og nyd en morgen-løbetur - så er dagens motion klaret", så må jeg bare erkende, at jeg ikke er der endnu, hvor det kan lade sig gøre. Hvem dælen ville stå en halv time tidligere op, hvis man kun har fået 3-4 timers sammenhængende søvn?


4. Arbejde lokalt
Lige meget hvordan jeg vender og drejer det, så er transport-tid i mine øjne en eller anden form for spildtid.

Tid, hvor min effektivitet daler. Tid, hvor jeg ikke rigtig kan slappe af, fordi jeg sidder i et tog sammen med hundrede andre mennesker og en DSB-klokke, der hele tiden ringer over højtaleren. Selv i stillekupé.

Når mit mål er at arbejde lokalt, handler det om flere ting.

Jeg vil gerne cykle på arbejde som en del af et aktivt liv, hvor jeg sørger for at bruge både krop og hjerne - hver dag.

Jeg vil gerne vise mine børn kvaliteten ved at cykle til skole, dagpleje og arbejde. Man har altså lidt nemmere ved at høre fuglene synge eller græsset gro, når man rent faktisk er ude i naturen.

Konvertere bil- eller togtiden til tid sammen med mine unger og opnå den sidegevinst, at de ikke er drøntrætte hver gang, jeg henter dem.

Biddrage aktivt til det lokale erhvevsliv. Jeg er jo flyttet til en mindre og meget aktiv by, og jeg vil gerne være med til udvikle det liv, der er her i forvejen. Skabe kontakter gennem lokale netværk, være fysisk i byen, skabe et tilhørsforhold.

Sidst men ikke mindst; så kan jeg faktisk ret godt lide tanken om, at jeg giver mit bidrag til et bedre miljø ved fremdrift via lårbasser fremfor benzinmotor.


5. Nærvær
Jeg vil gerne kunne se tilbage på et liv, hvor jeg var nærværende.

Give mig selv og mine børn følelsen af, at jeg ser dem. At jeg har tid til at se dem, lytte til dem og mærke dem.

Give mig selv og min mand følelsen af, at jeg ser ham. Kan mærke, hvordan han har det, og hvad han har brug for.

Være tilstede i livet, bemærke de små detaljer som bidrager positivt til mit liv og min lykkefølelse. Have tid til at tage de små oplevelser ind og lade dem forplante sig.


Lyder det langhåret?

Jeg tror egentlig, det er meget nede på jorden. Og mere et spørgsmål om, hvordan vi beslutter at leve livet. Og det bygger jeg selvfølgelig på min egen personlige overbevisning om, at vi kan styre mange ting med vores tanker.


6. Og det allervigtigste; F R I H E D
I lang tid troede jeg, at frihed var noget, man ikke kunne bede om. Eller forvente af livet med tre børn.

Og jeg var bange for, at andre opfattede frihed som det samme som at være doven. Hvilket jeg på ingen måde anser mig selv som.

Nu forstår jeg, at det vigtiste for mig ved at vælge selvstændigheden er friheden.

Friheden til at arbejde, når det passer mig.

Friheden til at arbejde med netop det, jeg synes, er sjovt.

Friheden til at være sammen med mine børn, når de er friske og vågne.

Frihed gør, at jeg yder mit bedste. Frihed gør, at min hjerne er innovativ. Frihed gør, at jeg kan skabe værdi for andre.


Når jeg i mål?

Ja.

Hen af vejen.

Ellers er det hele på en eller anden måde ligegyldigt, ik´?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar