tirsdag den 17. juli 2012

Sverige, älskar jag dig

Dette indlæg handler faktisk også om børn. Og om Sverige, självklart! Jeg kender ikke ikke det svenske system godt nok til at vide, hvordan det er at få tvillinger i Sverige. Men jeg ved, at hele deres system hylder (rent økonomisk) at, folk får deres børn tæt på hinanden (læs: hurtigt og tilbage på arbejde igen. På nedsat tid i en periode!).

Og jeg elsker virkelig Sverige på fire store børnevenlige områder; Mad. Legepladser. Historiefortælling. Og selvfølgelig; design.

Jeg er stødt på MANGE fantastiske, svenske designere og forfattere - unge som ældre. Og glædes over dem alle. Alle kender Astrid Lindgrens smukke og barske historier - og ja, jeg kan VARMT anbefale et besøg i Astrid Lindgrens Verden ved Vimmerby. Trods regn. Og med overnatning på Pippis Hotel, hvor væggene er fyldt med de fantasifulde tegninger af Ingrid Vang Nyman. Og der er håndvaske i alverdens farver og størrelser. Pandekager til morgenmad. Og geder, der bræger.

Inden for design findes der flere yngre illustratorer, som i den grad viser STORT talent. Camilla Lundsten arbejder både med grafisk design, emballage-design og som illustrator. Hun er mor til bøgerne om LilleFant, den sødeste lille elefant og hans venner.

Og Ingela Arrhenius er også et kapitel for sig. Med inspiration fra 50-60´erne har hun i sit univers skabt bl.a. denne fine plakat til WWF - "be nice to the world. Please", som nu hænger på MIN væg. Ved siden af de skønneste små saml-selv dyr i pap, tegnet af samme hånd.



Når jeg synes om maden i Sverige, tænker jeg IKKE på svensk pølseret. Som vist slet ikke har noget som helst med Sverige at gøre. Men mere med pølser og ris at gøre. Nej, jeg tænker på den måde, de formår at have et forholdsvist sundt udbud af mad til børn og deres familier, når man rejser rundt i landet. Der er mælk til maden (ikke sodavand!). Der er spaghetti med kødboller (ikke pizzasnegl og tør, friturestegt fiskefilet). Og ikke mindst de skønne kanelbullar med kardemomme (som IKKE svømmer i fedtet fyld). Desuden fås maden de fleste steder i en allergivenlig version, så alle kan spise med. SÅ kom ind i (sundheds-)kampen, Legoland, Tivoli, Ree Park og alle jer andre!

Måske tænker du, HVORDAN svenske legepladser dog kan være anderledes end danske? Jo, for de HAR faktisk legepladser i Sverige! Nogen gode nogen af slagsen, som udfordrer motorik og fantasi.  Som ikke er ved at falde fra hinanden. Og hvor der faktisk leger børn!

Jeg synes, at vi i Danmark gemmer os bag bøgehækken og glemmer glæden ved at samles med alle de andre børnefamilier, som også står op på et ukristeligt tidspunkt. Og som derfor gerne vil have noget ud af dagen (!). De svenske legepladser er ofte opdelt på alder. Og pladsen til de mindste er indhegnet (=frihed til voksne MIDT i byen, jubii). Og der er ofte et lille hus, hvor man kan købe en kop kaffe, få et glas vand og skifte en ble. Eller stå i læ for regnen. For jeg VED godt, at vejret er en udfordring i Danmark. Men det er det altså også i Sverige!

Så opfordring til alle forældre og deres børn: kom ud og leg! Og opfordring til alle politikere: skab rammerne for, at børnefamilier kan mødes og lege.

Indtil da vil jeg bare hylde Sverige. Jeg kan ikke være den eneste, som synes, at det bare ser SÅ hyggeligt ud med de små, røde træhuse i den svenske skærgård? Og det får vi ligesom aldrig i Danmark, vel? Danmark er bare fladt. Flade marker. Flade veje. Flade madder. Flade tage (bor selv med et!). Flade snegle. Hos bageren, that is.

PS Og de er jo også faktisk ret gode til det med krimier. Og musik! Tænk bare på; Bo Kaspers Orkester. Kent. Roxette. The Cardigans. Lisa Ekdal. Cornelis Wrejswik. Lisa Nilsson. Robin. Eric Gadd. Eagle-Eye Cherry. Og ABBA, ikke at forglemme!

PPS hvis du ikke har opdaget, så er jeg lidt svenskofil :)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar