lørdag den 9. marts 2013

Smuk, smukkere SMUKFEST 2013

Har du nogensinde været til Skanderborg festival?

Det har jeg!

Da jeg var i starten af tyverne, virkede togturen fra Aarhus til Skanderborg uendelig lang (følelsen af at være laaaangt ude på landet kommer af en eller anden grund bare hurtigere, når man er sådan rigtig ung). 

Alligevel brugte jeg flere år i træk en lille uges tid i august sammen med min gode veninde Line, hvis mor havde direkte forbindelse til festivalens topledelse (føltes lidt som at have direkte adgang til Gud!) - og det betød, at vi fik adgang til frivilligt arbejde i "medhjælpermadteltet", billige øl, drinks, musik, bøgetræer, bad i skurvogn og overnatning i telt. Det var lidt som at blive medlem af en lukket klub, hvis eneste formål var at holde et brag af en fest. Ikke så ringe, når man er 20, glad i låget og fri som fuglen.

Jeg har virkelig gode minder fra den festival. F.eks. den nat, hvor jeg endelig fandt mit telt (nogen havde vendt det om efter, at jeg havde slået det op, så indgangen lå på den modsatte side ...det er dælme svært at regne ud med 10 fadøl i blodet!) og ikke kunne komme ned i min sovepose, fordi min sambo havde lånt den ud til et tilfældigt par fra Australien (som  åbenbart virkede så stakkels, at kun min (og hvorfor egentlig ikke hans?) sovepose var det bedste plaster på såret!).

Eller den nat, hvor vi - Line og jeg - blev vækket, fordi en eller anden tosse gik rundt og råbte "ruhe auf dem Campingplatz". Det viste sig at være Lines mor og hendes veninder, som åbenbart forstod at holde en noget sjovere fest end os. Shit, vi synes, kvinder i 40´erne var mærkelige!

Og mange andre sjove episoder (man skulle vist have været der!).

Nu er Skanderborg festivalen - eller SMUKFEST, som det nu kaldes - blevet fast tradition i mit liv igen. Hver år i den anden weekend i august bliver jeg pludselig 16 år igen og synes, det fedeste i verden er at tale med alle, drikke varm rosé hos Sune (man skal have været der!) og måske lytte til yndlingsbandet (hvis jeg ellers når det. Det er så svært at finde rundt og huske, hvem der spiller hvor og hvornår - det er som om, de hele tiden laver om på indretningen i den skov!).

Og hvem vil ikke gerne have muligheden for at være 16 år igen? Okay, det er ikke helt det samme at "holde smukfest" nu, som da jeg var i starten af tyverne - men det er sgu ret sjovt alligevel. Det er nemlig nogle ret skønne mennesker, jeg følges med. Nogle er fast inventar - blandt andet min mand og vores venner Heidi & Jesper - andre kommer de år, børn, pasning og økonomi tilllader det. Sikkert er det, at alle i vennekredsen med en emailadresse bliver inviteret til "morgenmad & mojitos" og mulighed for overnatning hjemme hos os.

Det er ingen hemmelighed, at jeg i de senere år har haft nogle humpler på vejen i mit liv, som har lagt en dæmper på mit festgen. Tvillingegraviditet, manglende søvn i månedsvis (nu årevis!), dårligt arbejdsmiljø osv. Men NU er billetterne til årets smukkeste fest i hus, og jeg GLÆDER mig! 

Du har måske allerede hørt det? I år spiller mit gamle idol PRINCE på festivalen - og en masse andre fede navne. Kommer du?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar