fredag den 15. februar 2013

HPV-vaccine og ægdonation skaber liv - på hver sin måde!

Alle burde virkelig gøre det! Unge, voksne, piger, drenge, mænd og kvinder. Min tvivl er forsvundet som dug for solen, efter jeg har læst denne artikel i Politiken - og konsulteret egen læge. Men jeg har altså også ligget dér på briksen allerede en gang. Med benene op og hovedet ned - og "helt klar" til keglesnit.

Igår fik jeg første stik ud af tre i alt. HPV-vaccinen booster dit immunforsvar til bedre at kunne modstå den virus, som for kvinder kan ende i celleforandringer, forstadiet til livmoderhalskræft - og hos mænd viser sig som hoved-halskræft samt anal- og peniskræft.

Og kan man andet end at købe den slags forsikring? Især, når man har børn, tænker man måske lidt oftere (u)dødelighedstanken. Egentlig er jeg ikke den store fan af vacciner og tanken om at sprøjte døde sygdomsceller ind i kroppen. Men i denne her sammenhæng giver det bare god mening - for mig.

Lad dette være en opfordring til at gribe mobilen og bestille tid hos lægen!! Som medlem af Danmark, får du 50% af udgiften til vaccinen dækket (3x1100 kr.) - ikke at livet kan gøres op i penge, men alligevel ...

Efter besøget hos lægen, mødte jeg en pige, jeg har lært at kende gennem mine børn. Og dér, lige ved siden af hylden med torskerognen fortalte hun mig, at hun netop havde doneret æg til ufrivilligt barnløse. Det tager jeg simpelthen hatten af for - respekt! At være mor til tre raske børn og beslutte sig for at hjælpe andre med muligheden for at opfylde samme livsbekræftende ønske som mange andre tager for givet; at kunne blive gravid og føde børn.

Tidligere måtte kun kvinder i fertilitetsbehandling donere æg. Det gav slet ikke mening at pålægge disse kvinder - som i forvejen var under et øget pres for at præstere og levere - at hjælpe andre i lignende situation som dem selv.



Heldigvis er der nogen politikere og læger, som har tænkt sig om og ændret lovgivningen på området. Og jeg tænker, at Landsforeningen for ufrivilligt barnløse også har kæmpet en kamp for at ændre reglerne for ægdonation. Ihvertfald er det nu sådan, at alle kvinder kan donere æg til barnløse par. Og kender det barnløse par selv en doner (familie, bekendt, ven eller måske kollega?), som ønsker at donere æg - enten til parret selv eller andre barnløse par - så kommer det barnløse par faktisk forrest i æg-køen og tættere på drømmen om doneræg og ønskebarn. Og den håndsrækning kan man vel godt bede familie eller venner om, ik´?

Donationen kan være anonym, hvis man ønsker det - eller med begrænset åben profil, hvor hår og øjenfarve, højde, uddannelse mv. er beskrevet. På den måde sikrer man, at de kommende forældre er trygge ved deres valg af æg - og samtidig undgår donerkvinden at blive opsøgt senere i livet som "den biologiske" mor. Trods det biologiske aspekt, er ægdonationen i mine øjne stadig at sammenligne med donation af lever, nyre eller andre organer - et spørgsmål om at redde/skabe liv - og kan altså på ingen måde sammenlignes med adoption.

Lad dette være indlæggets anden opfordring! Til alle, som føler overskuddet til at give noget ekstremt værdifuldt videre til andre, som brændende ønsker sig et barn. Jeg er ret sikker på, at du kan kontakte Fertilitetsklinikken på Skejby sygehus eller Rigshospitalet og, de vil hjælpe dig videre i systemet, hvis du ønsker at donere æg.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar